سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام نوروزی، مدیر کل اوقاف قزوین

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: وضعیت موقوفات حوزه های علمیه مناسب نیست و برای احیای آنها نیاز به عزم جدی و برنامه ریزی مدون و طولانی مدت می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی، ظهر امروز در همایش تجلیل از عالم واقف، شیخ میرزا مسعود شیخ‌الاسلام که در مسجد شیخ‌الاسلام قزوین برگزار شد، اظهار کرد: این همایش نخستین همایش تجلیل از عالمان واقف است و بنا داریم همه عالمان واقف استان قزوین را معرفی، و از آن‌ها تجلیل نماییم.

وی ادامه داد: یکی از عالمان بزرگی که بخشی از اموال خود را وقف حوزه‌های علمیه کرده، شیخ مسعود شیخ‌الاسلام است و وقف‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، به خوبی گویای رابطه تعاملی اوقاف و حوزه‌های علمیه می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: این استان دارای 14 مورد موقوفه است که به‌منظور تقویت حوزه‌های علمیه و ترویج علوم دینی وقف شده و در این راستا، در استان 8500 رقبه وجود دارد که اگر احیا شوند، شهریه طلاب که در حال حاضر وضعیت بسیار نامساعدی دارد، سامان پیدا می‌کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: وضعیت موقوفات حوزه های علمیه مناسب نیست و درآمدی پایینی دارد که نیاز به عزم جدی و برنامه ریزی مدون و طولانی مدت برای احیاء آنهاست، البته در حال حاضر گام های خوبی برداشته شده، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است و باید با احیاء این موقوفات و سرمایه گذاری در درآمدهای حاصل به صورت مداوم و مستمر بتوان به حوزه های علمیه کمک کرد.

حجت الاسلام نوروزی اظهار کرد: برای داشتن حوزه های علمیه توانمند و قوی باید منابع مالی مطلوبی نیز داشته باشیم،  چرا که امروز حوزه های علمیه نیازهای زیادی دارند و طلبه ها به لحاظ معیشتی دچار مشکل هستند و این میزان شهریه کفاف زندگی آنان را نمی دهد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم حوزه علمیه استان با توان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد، باید پشتوانه مالی قوی داشته باشد و اگر وقف‌هایی که برای حوزه صورت گرفته به جایگاه خود بازگردد، این هدف قابل دسترسی است.

این مسئول فرهنگی تأکید کرد: اگر تنها موقوفات حوزه‌های علمیه استان تهران احیا شود، نیاز مالی تمام حوزه‌های علمیه کشور را تأمین خواهد کرد.

وی تأکید کرد: احیای موقوفات نیازمند همکاری بیشتر مسئولان مربوط است تا با همدلی بتوانیم موقوفاتی که متصرف شده، احیا و نقش وقفی خود را به خوبی ایفا کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه‌های "همه واقف باشیم" در استان قزوین اشاره و افزود: این ایستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ وقف برپا شده که توسط روحانیون و طلاب برنامه‌هایی در این حوزه اجرایی می‌شود تا وقف‌ها متناسب با نیاز روز صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha